Definiera din träningstyp

Antagligen är du inte den enda som har hört av vänner och bekanta att du bör ge dig ut och jogga, simma, cykla eller ta en tur på golfbanan. När du sedan inte gör det så möts du av ilskna blickar som ger en hint om att du är lat. Men kan det vara så att du helt enkelt inte har hittat rätt motionsform ännu, och att den typ av träningsmänniska som andra förväntar sig av dig, inte är den de tror?

Lista ut vem du är

Detta tips gäller inte bara under träningen, utan i resten av vårt vuxna liv. Att vara oense med sig själv om vem man egentligen är, kan ha stark åverkan på psyket. Börja med att fråga dig själv vad du faktiskt tycker om att göra, och inte vad dina vänner anser att du borde tycka om att göra. När du väl kommer underfund med vad som sporrar dig inom träning, så kan du till och med få en bättre insikt om dig själv i övrigt.

Det är sedan värt att veta att du inte behöver tycka träning är synonym med julafton, beträffande glädje. Ett träningspass kan vara lite halvtrist under tiden men något ska sporra dig för att släpa dig iväg till gymmet eller var du nu håller till.

Vilken miljö trivs du bäst i?

Struntar du i att det spöregnar ute eller är 10 minusgrader och att du har en viktig tid för tandreglering strax efteråt? Eller föredrar du att träna inomhus i ett stort gym med andra människor som motiverar dig? Eller är det möjligtvis så att du vill vara ifred, sätta på din favoritspellista och använda egna redskap utan instruktör? Miljön du tränar i har stor betydelse och det är helt okey att inte vara sugen på att ge sig iväg till närmsta badhus när man är kritvit om benen, orakad och tycker att varenda kotte jämför en med snyggisen bredvid. Träna där du känner dig som bäst.

Tidpunkt

Bara för att studier påvisar att det är bäst för kvinnor att träna på eftermiddagen med något i magen och männen bränner mest fett på morgonkvisten på tom mage, så är detta inte en lag att följa. Mår du bäst av att träna på morgonen för att ”ha det gjort”, så gör det genom att gå upp tidigare. Föredrar du att jobba klart först och träna sedan, så gör det. Dock bör man inte träna alltför tidigt och alltför sent, då det kan påverka sömn och andra faktorer.

Träna ensam eller i grupp

Många tycker om att träna ensamma för att lättare fokusera. Andra behöver en träningskompis. Det finns inget rätt eller fel och den träning som slutligen passar, är också den du kommer att göra regelbundet.