Enkla tips för bra vardagsträning

De senaste åren har hälsa och träning blivit ett allt vanligare och viktigare ämne. Överallt möts man av löpsedlar som talar om för en hur viktigt det är att träna och äta hälsosamt. Det är dock inte alla som klarar av att kombinera jobb med träning och som får vardagen att fungera. Därför syftar denna text till att inspirera människor att kombinera sin vardag med träning, så kallad vardagsträning. Således kan texten fungera som en motivation till att få in mer träning i ditt vardagsliv. Träning bidrar till många olika positiva effekter på kroppen, exempelvis kan träning fungera som avslappning, vilket gör att stressnivån i kroppen sjunker.

Promenera varje dag

Att man ska försöka att gå 10 000 steg per dag är det många som vet, dock är det inte alla som gör detta. Att promenera och uppnå de 10 000 stegen är rekommenderat av en anledning. Kroppen mår inte bra av att vara stillasittande en hel dag. Därför är det ett perfekt mål att starta med. Ett tips är att ha som regel att gå ut och gå på kvällen om man inte uppnått 10 000 steg när man kommer hem från jobbet. Oavsett om man uppnått rätt antal steg eller inte mår kroppen bra av en promenad. Förutom att det är en bra vardagsträning så får man även frisk luft.

En del väljer dock att inte gå ut och promenera under hösten och vintern då de anser att det är för kallt ute. Detta är dock inget att föredra utan promenader ska ske året om oavsett väder. Ett tips är att köpa en bra jacka från parajumpers som kan ge värme och hålla fukten ute. Parajumpers erbjuder lätta dunjackor som fungerar perfekt på hösten när det börjar bli kallt om morgnarna och kvällarna. När det sedan blivit riktigt kallt har de bra vinterjackor som fungerar utmärkt att ta promenader i. Jackorna säljs i många olika stilar vilket gör att det finns en typ för alla.

Ta vara på tillfällena

När det kommer till vardagsträning handlar det mycket om att ta vara på de tillfällen som dyker upp. Exempelvis är det rekommenderat att välja trapporna istället för hissen. Trappträning är bra för bland annat benmusklerna och det är en enkel träningsform som man lätt kan få in i vardagen.

Det är även relativt ofta som man står still och väntar, exempelvis på bussen eller i kön i mataffären. En rekommendation är att kombinera denna väntan med någon form av träning. Har man exempelvis en tyngre väska kan denna fungera som en vikt och således kan man träna sina armar genom små lyft.

Ett sista tips är att träna under tiden som man lagar mat. När man väntar på att exempelvis potatisen ska koka klart kan man enkelt göra armhävningar mot diskbänken. Genom att kombinera både breda och smala armhävningar får man en varierad träning för olika muskelgrupper.