Kost och träning mot artros

Artros är en av de vanligaste ledsjukdomarna och drabbar många svenskar varje år. Även om sjukdomen i sig inte är farlig så kan den vara mycket smärtsam och begränsande. Människor som har fått diagnosen upplever ofta att de inte kan leva livet fullt ut då deras rörelseförmåga och sömn rubbas på grund av den värk och stelhet som den för med sig.

Om du är en av de drabbade kan det kanske kännas lite hopplöst, men faktum är att det finns många sätt att motverka artrosens symptom, inte minst genom kost och träning. Oavsett om du drabbats av artros i höft, knä eller axel eller andra delar av kroppen är det långt ifrån kört, och med lite tålamod kommer du att kunna leva ett både kvalitativt och kul liv precis som förr.

Det börjar i knoppen

Trots att artros är ett rent fysiskt problem börjar behandligen av alla symptom i huvudet. Du måste helt enkelt bestämma dig för att du vill göra någonting åt saken och inse att det innebär en viss ändring av dagsrutinerna. Det handlar inte om något jättedramatiskt, men däremot kommer du att behöva både träna regelbundet och att se över dina kostvanor. Att sitta hemma och lida ger ju knappast någon livskvalitet, så enkla övningar, motion och bra mat är en mycket liten uppoffring i jämförelse.

Daglig motion

Bland det viktigaste i artrosbehandligen är att bygga upp musklerna runt de drabbade områdena som sedan kommer att fungera avlastande. Artros innebär att brosket som täcker benen i lederna bryts ner och att det blir mycket smärtsamt att röra dem, och därför kan musklerna underlätta rörelserna. Genom att gå i artrosskola eller besöka sjukgymnast kan du lära dig enkla övningar som till exempel benlyft eller axelrotation med vikter som du sedan bör utföra varje till varannan dag. Att simma och cykla med raka ben är också mycket effektiva sätt att motverka artrosen och även om det kan bära emot lite i början upplever de flesta att det blir riktigt skönt efter bara några minuter.

Kosten lika viktig

Nyckelordet i all artrosbehandling är avlastning! Det handlar hela tiden om att göra det lättare att röra på de värkande lederna och det kan uppnås dels med träning, dels med kost. Att avlasta sina leder innebär ofta att behöva gå ner i vikt och att skära ner på kalorierna är ett effektivt sätt för många att må bättre på. Det finns också flera sorters mat som motverkar symptomen, till exempel nyponpulver, gurkmeja och valnötter som alla fungerar anti-inflammatoriskt, liksom nyttiga Omega fetter som bland annat finns i fet fisk som lax och sardiner. Glöm dock inte att det ska vara gott att äta! Det finns massor med goda och nyttiga recept att prova på och på så sätt blir “artros-maten” rena njutningen.