Myter om träning och hälsa

 

Det finns otroligt många myter om träning och hälsa och många av dem ses som en vardagssanning samtidigt som man har hört dem sedan barnsben och aldrig ifrågasätter dem, även om det finns varierat med sanning i dem. Det är viktigt att man har koll på vad det är som faktiskt gäller så att man kan fatta bra beslut för kroppen och hälsan. Dessa myter om träning och hälsa bör du genast sluta tro på. Du kan läsa fler myter på expressen.

  • ”Om man är smal är man hälsosam”. Även om det är lättare att se på någon som är väldigt överviktig att denna inte mår bra betyder det inte att man är hälsosam om man är smal, Man kanske äter för mycket, äter fel, har näringsbrist eller kedjeröker. En person som är överviktig behöver inte heller vara ohälsosam.
  • ”Frukost är dagens viktigaste mål”. Detta stämmer inte alls. Det viktiga är att du lyssnar på din kropp. Din kropp mår inte bra av att bli tvingad att ta hand om mat när du inte alls känner för att äta. Däremot om du är hungrig på morgonen är det viktigt att äta frukost.
  • ”Punktträna delar av kroppen”. Visst kan du punktträna, men det kommer inte leda till att du får de resultat du vill ha. För att du ska få de resultat som du strävar efter måste du gå ned i vikt och få en mindre procentuell fett på kroppen. Du kan inte endast träna magen och förvänta dig magrutor. Musklerna lägger sig under fettet.
  • ”Om man vill gå ned i vikt är det konditionsträning som gäller”. Konditionsträning är ett bra komplement. Faktum är dock att det inte bränner lika mycket kalorier som styrketräning. Därför är styrketräning det bästa du kan göra när du vill gå ned i vikt.
  • ”Kvinnor som styrketränar blir biffiga”. De flesta kvinnor har inte tillräckligt med testosteron i kroppen för att bygga de muskler många associerar med biffighet. Hur kroppen svarar är individuellt men du kommer inte att bli biffig om du inte aktivt strävar efter det målet.
  • ”När man är gravid ska man äta för två”. Det är en vanlig anledning till att kvinnor har svårt att tappa vikten efter en graviditet. När du är gravid ska du äta cirka 300 kalorier extra per dag. Du ska inte äta för två.