Ska man äta före eller efter träningen?

Det här är en av de vanligaste frågorna inom träning. Faktum är att de som börjar träna måste först börja utifrån vad de vill med sin träning: vill du bli mer muskulös? Vill du bränna bort fett? Vill du bränna bort fett men samtidigt gå upp i muskelmassa? Ju tydligare du kan svara på denna fråga desto lättare blir det att hitta en kost som kommer att passa din träning. Vad och när du äter påverkar hur din kropp kommer att förbränna fett både före och efter träningen. Dessutom påverkar det din förmåga att bygga muskler om det är ditt mål. Generellt sett är det bra att äta innan träning eftersom annars kommer du inte ha samma ork att prestera maximalt i gymmet oavsett om du kör konditionsträning för att bränna bort fett eller om du kör styrketräning för att bygga muskler. Däremot är det inte farligt att träna på fastande mage.

Om du vill bränna bort fett

Det gäller förstås att anpassa kost och träning efter åldern i första hand. Ju äldre vi blir desto sämre blir kroppens förmåga att förbränna fett, vår metabolism sänks och hormonförändringar kan bidra till att man går upp lättare i vikt. Vad som kan vara bra är att ha en lätt fasta för att kroppen ska börja hinna bränna fett. Ett exempel som funkar för vissa är att äta mindre ett par dagar i veckan. Andra har åtta timmars ätfönster, alltså att man bara kan äta inom åtta timmar och den resterande tiden av dygnet så fastar man. Detta kallas för 16:8-metoden. Forskning har visat att kroppen är egentligen skapad för att gå utan mat i vissa perioder eftersom det var så vi levde på savannen en gång i tiden. För den som vill konditionsträna på gymmet är det bäst att äta senast två timmar innan träningspasset eftersom kroppen ska hinna omvandla maten till energi. Ät sedan inget under passet, alltså ingen shake eller liknande om du ska sikta på att tappa kilo.

Om du vill bygga muskler

Vissa som vill bygga muskler är rädda för bristningar och åderbråck. läs mer på scandinavianvc.se hur åderbråck kan behandlas. Att bristningar i huden kan ske till exempelvis i låren men det är inte så vanligt. För dig som vill bygga muskler är det ok att äta 1-2 timmar innan träningen.Om man har ont om tid innan ett träningspass kan ett mellanmål vara en bra idé en till två timmar innan. Det kan räcka med en banan och keso. Det ger både kolhydrater och protein. Dessutom så är det bra att äta såpass nära efter träningspasset som möjligt. Detta för att hjälpa till kroppen att laga de bristningar som har skett under träningspasset och det som gör att nya muskler bildas. För detta behövs bland annat protein. Se till då att äta senast två timmar efter avslutat träningspass. Då ska man se till att få i sig långsamma kolhydrater och protein.