Träna för att gå ner i vikt

Det kan finnas många anledningar till att man tränar. Många tränar och motionerar för att bibehålla sin nuvarande form och hålla sig hälsosamma, medan andra tränar för att bygga muskler och gå upp i vikt. Åter andra tränar för att få bättre kondition inför ett lopp eller en tävling.

En av de vanligaste anledningarna till att människor tränar är dock för att gå ner i vikt. För att uppnå detta är all form av träning bra, men man kan optimera sin viktnedgång genom att träna på ett visst sätt, och ha vissa saker i åtanke.

Att gå ner i vikt handlar i grunden om att göra av med mer energi än man konsumerar. För att gå ner snabbare i vikt ska man därför satsa på att bygga upp de muskelgrupper i kroppen som förbrukar mest energi, det vill säga de stora muskelgrupperna som rumpa, lår och rygg. Bra övningar för att uppnå detta är squats, utfall och rygglyft.

Dessa styrkeövningar kan sedan kombineras med konditionsträning, som ser till att de (nu uppbyggda) musklerna får arbeta, och därmed förbränner kalorier. Vilken form av konditionsträning man väljer spelar egentligen mindre roll – man kan prova sig fram för att hitta en form som man gillar. Löpning är den kanske vanligaste formen av konditionsträning, men det är en träningsform som sliter hårt på knän och leder. Vill man träna kondition på ett mer skonsamt sätt kan man överväga crosstrainer, roddmaskin, cykling eller simning. På träningspassen – både styrketräning och konditionsträning – ska man se till att ta ut sig ordentligt, och träna på en hög och intensiv nivå. Det kommer nämligen göra att förbränningen i kroppen ligger på en högre nivå än normalt i några timmar efter träningspassets slut, vilket alltså gör att man förbrukar fler kalorier per dag och får ut maximalt av sin träning.

För att träningen ska få önskat resultat är dock kosten essentiell. Det hjälper inte hur mycket man tränar upp sina muskler och springer på löpbandet om man äter kaloririk mat efter träningen – då är allt ens arbete ogjort. Detta är en relativt vanlig fälla, då många tror att deras träning förbränner fler kalorier än den faktiskt gör, och därför överäter efter träningspasset. I värsta fall leder det till att man konsumerar fler kalorier än man gjort av med, vilket alltså i längden leder till att man går upp i vikt, istället för ner.

Om man vill försäkra sig om att man inte äter för många kalorier, men ändå får i sig den näring man behöver för att träningen ska vara effektiv, kan man prova måltidsersättningar som Yokebe. På det sättet försäkrar man sig om att man får en bra start på sin viktnedgång, och kan sedan gradvis introducera sådana rätter i sin kost som är både kalorisnåla och hälsosamma. En annan fälla som många faller i är nämligen att de äter sådana livsmedel som är hälsosamma – som nötter, fullkornsbröd och avokado – och därför tror att de kan äta en större mängd av dessa livsmedel. Det är visserligen sant att nötter och avokado innehåller nyttiga fetter och många näringsämnen, men de innehåller också en hel del kalorier. Om man äter för mycket av dem kan det med andra ord ha samma förödande effekter för ens viktnedgång som att äta pizza och annan onyttig mat.

Kontentan är med andra ord att man förutom att träna rätt också måste läsa på en hel del om kost och mat för att man ska kunna uppnå en effektiv viktminskning med sin träning. Kost och träning går alltid hand i hand, och den ena är beroende av den andra.