Träning och utseendet

Förutom alla enorma hälsofördelar som kommer med regelbunden träning så påverkar den även vårt yttre på ett fantastiskt sätt. Genom att anpassa typen av aktivitet med de resultat man vill uppnå så kan man med lite tålamod och envishet förvandla sitt utseende ganska så dramatiskt.

Vissa saker går dock inte att förändra på gymmet eller i löpspåret! Både män och kvinnor kan till exempel drabbas av håravfall och då man inte kan träna tillbaka håret så får man antingen acceptera det eller göra en hårtransplantation som ger tillbaka lockarna. Som tur är finns det alternativ, men mycket handlar också om den egna inställningen till sitt utseende. Bland det mest attraktiva som finns är ett gott självförtroende, ett uppriktigt leende och en trevlig attityd men det skadar naturligtvis inte att få fason på figuren.

Vad händer med kroppen när man tränar?

Utan att gå in för mycket på den rent vetenskapliga sidan av träningens effekter så kan man i korthet konstatera att regelbunden träning leder till följande saker: bättre blodcirkulation och med det ökad syretillförsel, starkare muskler (inklusive hjärtat – den viktigaste muskeln av alla) och en högre ämnesomsättning, vilket i sin tur leder till minskad mängd kroppsfett. Ju oftare och mer regelbundet man tränar desto bättre kondition och styrka får man, men det händer inte över natten. Det kan ta upp till tre månader innan de första resultaten ens märks och då gäller det att man tar i lite när man tränar så att kroppen får kämpa. Näringsintaget är också mycket viktigt då kroppen behöver mer nyttiga ämnen som proteiner och vitaminer när man tränar, och det kan till och med vara fördelaktigt att ta kosttillskott för att muskler och leder ska återhämta sig ordentligt efter varje pass.

Skall man lägga upp en tidslinje för träningsresultaten så brukar den första månaden vara kämpigast eftersom det är då som kroppen anpassar sig efter de nya aktiviteterna och man lätt får träningsvärk. Mellan den första och tredje månaden kommer de första resultaten, vilka till exempel kan vara att musklerna känns hårdare och att man orkar springa mer. Efter ungefär sex månader har ordentliga skillnader skett och många i omgivningen börjar kommentera att det syns. Ett år in på träningen har man fått en rejält förändrad fysik och man kan antingen välja att helt enkelt bibehålla den eller att satsa ännu hårdare.

En ny attityd

Den främsta förändringen som de flesta brukar nämna när de klarat sitt första halvår eller år att de mentalt känner sig mycket starkare och friskare. Det är inte bara den yttre förändringen som ökat på självförtroendet utan även de många substanser som frigjorts i blodomloppet, som endorfiner, oxytocin och dopamin, i och med träningen. Hälsan har dessutom förbättrats avsevärt och man ligger inte längre i riskzonen för olika sjukdomar. Man blir gladare och allmänt mer positiv och det känns som att man kan klara allt. Allt det här sammantaget gör den som tränar till en attraktivare person även i andras ögon, och det går långt mycket djupare än ytan.